Follow blog ini

Thursday, October 31, 2013

60 keluarga british mangsa penipuan korporat di Malaysia tekad aibkan Najib di London

PETALING JAYA (Oct 29) : Mangsa Pelaburan British di Malaysia akan melakukan protes di luar Forum 9 Ekonomi Islam (WIEF) di London, yang akan dihadiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kumpulan itu, yang terdiri daripada 60 keluarga British , mendakwa digelapkan daripada pelaburan berjumlah £ 2.5m dalam syarikat Malaysia dipanggil Doxport Technologies Sdn Bhd.

Pengerusi dan pengarah syarikat itu pada masa itu adalah Datuk Abdul Azim Mohd Zabidi , bekas bendahari Umno.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh peguam mereka, Kamarul Hisham & Hasnal Rezua , satu laporan polis telah dibuat di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman dua tahun lalu.

"Terdapat 60 keluarga British yang melabur di Malaysia dan telah mendakwa ditipu. kes jenayah yang mereka failkan di Malaysia yang masih disiasat selepas dua tahun , masih belum diputuskan oleh pejabat Peguam Negara Malaysia.

aksi PM Malaysia di London

" Mangsa Pelaburan British di Malaysia telah mengetengahkan kes mereka dan bertanya jika pelaburan British adalah selamat di Malaysia dan jika proses undang-undang Malaysia adalah berbeza untuk warga British ," kata mereka dalam kenyataan itu.

Mereka berkata kumpulan itu telah secara rasmi diberi kebenaran oleh Polis Metropolitan untuk membantah di luar WIEF yang akan diadakan di Excel , London.

Pada tahun 2008 , melalui fiskal City Capital Sdn Bhd , dana dilaburkan ke Doxport Technologies untuk membeli enam VOIP Telecom Beralih ( bernilai $ 2040000 jumlah) dan ekuiti syarikat.

Ia mendakwa bahawa syarikat itu meminta dana pelaburan menggunakan invois dan dokumen palsu.

Kumpulan ini juga telah memfailkan satu laporan dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan pada 30 Sept dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia pada 29 Sept pada tahun 2011.

Sementara itu , mereka juga mempersoalkan sama ada pihak berkuasa Malaysia dan undang-undang akan memberi mereka keadilan yang sepatutnya.

Antara petikan dikongsi dalam seksyen ' cerita mangsa di dalam laman web www.britishvictimsofinvestinginmalaysia.org.uk yang dicipta untuk memaparkan nasib mereka termasuk:

“I cannot put in to words how I feel or how me and my family have suffered since investing in Malaysia. I am not a rich individual so all my investment was saved over a number of years for our children's future and then to see it all disappear is heart breaking."

“Having to break the news to my wife after finding out was one of the hardest things I ever had to do. But what hurts even more is when you look for help and justice you find the political establishment of Malaysia is prepared to turn a blind eye to our plight,” reads one comment.

Another victim talked about how the saga left him feeling betrayed by Malaysia.

“I had been to Malaysia several times on package tours and loved the place and the people and felt that it was somewhere I could invest.

“So, rather than leave my life-savings in the bank, I decided to invest in Malaysia and in this company with many other people ... How wrong I was about Malaysia. It is so disheartening, now I do not trust anyone, I really feel let down.”

Read more: http://www.fz.com/content/british-investment-victims-embarrass-najib-london # ixzz2jDIdW0lH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...