Follow blog ini

Tuesday, November 19, 2013

Burak Karan bintang bolasepak jerman syahid di Syria

Jerman telah dikejutkan dengan kematian seorang bekas pemain bola sepak muda yang dilaporkan terbunuh dalam perang saudara di Syria selepas berhenti bermain bola sepak untuk jihad.

Burak Karan , 26, terbunuh dalam pengeboman oleh tentera kerajaan di bandar Azaz , berhampiran sempadan Turki pada bulan Oktober.

Beberapa tahun lalu, beliau telah bermain bola sepak di samping beberapa bintang bola sepak  Jerman, termasuk  Sami Khedira dan  Kevin -Prince Boateng .

Karan , membesar di Wuppertal , North Rhine- Westphalia.

Seorang pemain pertahanan berbakat, dia bermain dalam pasukan belia beberapa kelab Bundesliga Jerman, seperti Hamburg dan Hannover 96.

Karan akhirnya terpilih untuk mewakili pasukan kebangsaan, mengumpul beberapa tropi untuk U17 dan U16.

Walau bagaimanapun wang, bola sepak dan kemasyhuran menjadi keutamaan beliau.

"Wang dan kerjaya yang tidak penting kepadanya , " Abang beliau Mustafa memberitahu akhbar Bild .

Marcus Olm , jurulatih bekas di Hannover 96 berkata Karan adalah kuat beragama dan digunakan untuk solat lima kali sehari mengikut ajaran Islam.

"Tidak kira jika kita latihan atau dalam perjalanan yang jauh , lima kali sehari beliau bersolat dan berdoa ke arah Mekah, " Olm memberitahu akhbar Die Welt . "Beliau juga adalah seorang lelaki yang ceria , dan mudah mesra "

Karan mula mencari internet untuk video dari warzones dan cara-cara untuk "membantu saudara muslim beliau " , abnagnya berkata.

"Dia keliru, dan sering bersedih  kerana  mangsa-mangsa kezaliman Assad ," kata Mustafa Karan .

Pada tahun 2008, berumur 20 , Karan bersara dari arena  bola sepak dan menjadi lebih terlibat dalam agama.

Dia mula bergaul dengan kumpulan Islam radikal yang tertarik sekitar masjid Wuppertal ini.

Antara mereka ialah Emrah Erdogan , seorang warganegara Jerman yang berasal dari Turki, yang ditahan pada awal tahun ini di Tanzania berhubung dengan serangan pengganas maut di sebuah pusat membeli-belah di Nairobi, Kenya.

Pihak berkuasa Jerman menambah namanya dalam senarai pengawasan apabila beliau semakin radikal..

Pada tahun 2013, beliau tiba di Syria di mana beliau kemudian disertai oleh isteri 23 tahun dan dua kanak-kanak, berusia tiga dan 10 bulan.

Sebuah video YouTube memuji pemberontakan terhadap diktator Syria Bashar al- Assad, yang disiarkan selepas kematian Karan , menunjukkan gambar-gambar bekas pemain bola sepak sukan janggut yang panjang dan memegang senapang .

"Dia terpaksa meninggalkan rumahnya untuk melawan ketidakadilan Bashar al -Assad ," kapsyen membaca. "Semoga Allah menerima dia dan isterinya, anak-anak dan keluarga."

Mustafa Karan menafikan abangnya telah pergi ke Syria sebagai pejuang jihad , tetapi menegaskan beliau telah menjalankan aktiviti kebajikan.

"Dia hanya bersenjata untuk melindungi kenderaan ," kata saudaranya.

Pihak berkuasa Jerman telah membuka siasatan untuk menyiasat sama ada Karan menyokong rangkaian pengganas asing.

" Ini adalah berita yang mengejutkan kepada saya," kata Karan bekas rakan sepasukannya Michael Görlitz . "Ia adalah satu tragedi ."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...