Follow blog ini

Wednesday, August 20, 2014

Mat Soh - Mujahiddin Malaysia Pertama Syahid Di Syria

Sahabat kami Abu turab telahpun menemui Allah gugur sebagai Syuhada di ketika pertahan kampung Syar'aya . Dalam peperangan itu saya berkata kepadanya rehat dulu saya yang akan ke depan untuk pertahan kampung itu setelah satu jam bertembak tiba tiba peluru kereta kebal menuju kearahnya lalu dia rebah ke bumi.

Sahabat Arab mendengar dia mengucap dua kalimah syahadah dalam keadaan mengangkat tangan dan member isyarat dengan telunjuknya sebanyak sepuluh kali mengucap.

Mat Soh sungguh taat dan patuh kepada arahan yang diberi.  Tak pernah bantah walaupun dia lebih tua dari saya . Selalu membaca AlQuran dan sembahyang malam.

Sekarang ini baru diberi kesempatan oleh Allah untuk menulis sedikit kisah mengenai sahabat saya yang pertama gugur syahid diantara orang orang Malaysia bersama saya.

Berdoalah Semoga Allah menerimanya sebagai Syuhada. Kami telah berjanji sesama kami siapa yang syahid nanti bila bertemu Allah sebutlah nama kami di depan Allah ..


Semoga Alah memperkenan syahid untuk almarhum Mat Soh

Aminn

Tonton video pengkebunian Almarhun di Syria. Wajahnya lembut laksana insan yang sedang tidur. Sila ke SINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...