Follow blog ini

Monday, August 5, 2013

Massacre akan bermula - Tentera kepung penyokong Morsi di Raba'ah


MESIR: Menjelang pagi ini para penyokong legitimasi yang berhimpun di Medan Raba'ah dikejutkan dengan kehadiran pasukan tentera Mesir (Amnu Markazi) yang mahu mengepung mereka.

TV Al-Quds melaporkan, kira-kira jam 5 pagi waktu tempatan, pihak tentera sudah berkumpul di Jalan Abbas Aqqad dengan beberapa buah kereta kebal dan kereta perisai siap sedia untuk menggempur.

Kehadiran pasukan tentera itu membuatkan kawasan-tengah Medan Raba'ah lengang kerana peserta himpunan mula berkumpul di setiap pintu utama masuk ke Rabiatul Adawiyah bagi berhadapan dengan ancaman serangan yang bakal berlaku.

Sejak sebulan menduduki Medan Raba'ah, para penyokong Dr Muhammad Morsi telah membina tembok pasir di sekeliling dataran tersebut dalam usaha meningkatkan tahap keselamatan para peserta himpunan.

Sebelum ini berlaku beberapa siri serangan dari pihak polis Mesir dan kumpulan samseng upahan sehingga menyebabkan ratusan peserta himpunan di sini terkorban dan ribuan lagi cedera.

Difahamkan, pasukan tentera yang lengkap dengan kereta kebal pagi tadi kemudiannya berundur selepas para penyokong Morsi bertegas tidak mahu berganjak.

Kepungan hari ini dibuat selang beberapa hari selepas kenyataan kerajaan sementara yang memberi mandat penuh kepada Menteri Pertahanan Jeneral Abdul Fatah Al-Sisi untuk bertindak menyuraikan peserta himpunan di Raba'ah.

Dalam pada itu, salah seorang warga Mesir yang dalam perjalanan menuju ke lapangan terbang untuk berangkat ke Arab Saudi bagi melaksanakan ibadah umrah dilaporkan telah berpatah balik.

Keputusan serta-merta itu dibuat beliau selepas mendengar berita medan Raba'ah dikepung oleh pihak tentera awal pagi ini.

Beliau yang dalam pakaian ihram kemudian terus ke medan Raba'ah dan bergabung dengan kumpulan penyokong Morsi di sini untuk bersama-sama mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...